thumb31

Paulus J. C. L. (Paul) van der Velde

1959 –
Sanskrit, Hindi, Pali, Hinduism, Buddhism

Curriculum vitae

1959born in Someren on April 9
1977final examination gymnasium B, Deurne
1978-1985studied Indology in Utrecht and Leiden
1985-1989research assistant, faculty of Theology, Utrecht University
1991-1992teacher of Hindi, Hinduism and Indian History Indology, Utrecht University
1993PhD under supervision M.A.G.T. Kloppenborg and H.W. Bodewitz
1993-1996Redaction Gong Verlag
1996-2008associate professor Asian religions, Nijmegen University
2008-presentprofessor of Asian religions, Nijmegen University

Special activities and positions

  • Guide for study tours to Asia (India, Nepal, Sri Lanka, Bhutan, Tibet, Mongolia, China, South-Korea, Japan, Vietnam, Laos, Cambodia, Myanmar, Thailand, Indonesia), 1989-present
  • Paul van der Velde over eten in het Hindoeïsme en het Boeddhisme

Sources

Publications

1993 Rasikarāja and Dīnanātha, Brajbhasa poetry and the encounter with Krishna’s world, Utrecht. – PhD thesis Utrecht.
1996 & R. de Laet, Zuid-India, ANWB reisgids, Den Haag.
“Theater in India.” Malo 5,14: 13-20.
1997 “It is the polemics that give it meaning: polemical debates and the interpretation of medieval Krishna poetry from northern India.” In: W. Valkenberg & F. Wijsen (eds), The polemical dialogue, Saarbrücken, pp. 160-176.
“Hindoeïsme en Boeddhisme.” In: Mensbeeld, economie en duurzaamheid, Nijmegen: NJMO Projectgroep, pp. 82-87.
“Een andere wereld: Bharta Natyam, Odissi en Kathak: dans.” India Nu 110: 9-12.
“Andrew Cohen: onvoorwaardelijk leven.” Tijdschrift voor Yoga 1: 31-33.
“Tussen droom en werkelijkheid, een fascinatie voor India.” In: Toekomstgids 1997: 123.
1998 “Krishna.” In: H. Beck (ed.), Mensbeelden van God, Deventer, pp. 14-18.
“The Premaratika of Rashkan in the process of interreligious dialogue.” Studies in Interreligious Dialogue 8: 208-237.
“De moeder en de Rode Khmer.” Tijdschrift voor Yoga 9,1: 21-23.
1999 “Enkele perspectieven vanuit hindoeïsme en boeddhisme.” In: F. Jespers (ed.), Het Christendom en de vele andere godsdiensten, Nijmegen, pp.
“Living with the Dark Lord: tasting Krishna’s eternal games.” Studies in Spirituality 9: 26-61.
“De schoonheid van duizenden Cupido’s, paradoxale relaties tussen Viṭṭhalnāth (1516-1576 A.D.) en zijn leerlingen.” Acta Comparanda 10: 17-45.
“Aspecten van religie, taal en kunst van Mongolië.” Cultoura 101: 48-49.
“Traditionele feesten in Birma.” Cultoura 103: 31-32.
“Cambodja: koningen, water en karma.” Cultoura 105: 42-43.
“De verklaring van een wereldwijd Ethos.” Allerwegen 30,35: 3-13.
“De Ogen-Boeddha, de Jebtsun Dampa Kutkhtu van Ulaan Baatar.” In: H. Beck (ed.), Oude Goden, Nieuwe Goden, Deventer, pp. 8-13.
“Boeddhisme, dukkha en karma.” Ingeschreven: Informatieblad Studentenkerk Nijmegen 98-99,3: 9-12.
“Iedereen kan zich tegenwoordig goeroe noemen.” CARP 21/12/99, 12-15.
2000 “The Premavatika of Raskhan.” In: M.K. Gautam & G.H. Schokker (eds), Bhakti in Current Research 1982-1985: proceedings of the third international conference on devotional literature in the new Indo-Aryan languages, Lucknow-Ghaziabad-Delhi: Indo-European Publications, pp.
“Sterven en dood in theologische zin bij hindoeïsme en boeddhisme.” In: J. van den Bout (ed.), Sterven, uitvaart en rouw I 2. Maarssen, pp. I.2.2-1-I.2.2-28.
“Uitvaart en rouwrituelen bij hindoes en boeddhisten.” In: J. van der Bout (ed.), Sterven, uitvaart en rouw III, 2. Maarssen, pp. III 1.2.-1-III 1.2-12.
“Bhutan, tempels, magie en incarnaties.” Cultoura 106: 24.
“Yoga: Religie? Mystiek?” Tijdschrift voor Yoga 11,2: 55-56.
2001 “Uitvaart en rouwrituelen bij de hindoes en de boeddhisten.” In: Elseviers bedrijfsinformatie, Maarssen, pp.
“The Sahitya lahari of Surdas and the mystic language to share Krishma’s hidden garden.” Studies in Spirituality 11: 254-283.
“Birmaanse notities: het Boeddhisme en de Nats.” Cultoura 111: 28.
“Angkor, gemengde berichten uit de 13e eeuw.” Cultoura 111: 28.
“Nogmaals de Arische invasietheorie. Tijdschrift voor Yoga 12,4: 133-135.
2002 “Shining as ten million moons: Nanddas’ hymns to his guru Vitthalnath (1516-1576 A.D.).” In: I. Bocken et al. (eds), On cultural ontology: essays in honor of Wilhelm Dupré, Maastricht, pp. 183-206.
“Een nieuw voertuig voor een nieuw boeddhisme.” In: J. de Raat, G. Ackermans & P. Nissen (eds), De verleiding van het vreemde, Hilversum, pp. .
“The Dalai Lama and Tibetan Buddhism.” Journal of Empirical Theology 76-81.
“The gods are the gods, men are just men: Krishna’s dharma and us.” Acta Comparanda 13: 22-49.
“Mongoolse Renaissance – over incarnerende lama’s en oplevende religie.” Cultoura 114: 10-11.
“Monniken, magie en amuletten.” Cultoura 116: 16-17.
“Azië en de Euro.” Tijdschrift voor Yoga 13,2: 55.
“De Saundarānanda I: het verhaal van de bevrijding van Nanda, de halfbroer van de Boeddha.” Tijdschrift voor Yoga 13,2: 63-65.
“De Saundarānanda II.” Tijdschrift voor Yoga 13,3: 95-98.
“Een oud pad eeuwig jong.” Tijdschrift voor Yoga 13,3: 100.
“Dingen die eenmalig zijn.” Tijdschrift voor Yoga 13,4: 119.
“Naar Brindavan, de wereld van Krishna.” Speling, Tijdschrift voor Bezinning 2/2002, 52-60.
2003 “The Brahma kumaris as a reflexive tradition, responding to late modernity (John Wallis).” Ars Disputandi 3.
“Sacred sands, sacred lands, sacred men: India transformed into the sacred Jambudvipa.” Studies in Interreligious Dialogue 13,1: 41-64.
“Hoe Aziatisch is het ‘Nieuwe Voertuig’? Het boeddhisme in Azië en in het Westen.” Acta Comparanda 14: 131-162.
“Ruby words and the triple gem: a ‘clash’ between Shaivas and Buddhists in medieval Southern India.” In: A. Borsboom & F. Jespers (eds), Identity and religion: a multidisciplinary approach, Saarbrücken (Nijmegen Studies in Development and Cultural Change), pp. 185-214.
“Listening to a Western Buddhism.” Concilium 4: 90-103.
“Yudhishtira’s strijdwagen zweeft niet meer.” Tijdschrift voor Yoga 14,2: 41-45.
“Karma en de rest.” Tijdschrift voor Yoga 14,2: 64.
“Verzengende woede, mythologische krachten uit de Indiase cultuur.” Speling: Tijdschrift voor Bezinning 2, 39-46.
“& Rudy Klijnstra, “Shambhala, het verborgen land waar het wiel van de tijd stilstaat.” Tijdschrift voor Yoga 14,3: 93-95.
“Utrecht is niet meer hetzelfde…” Tijdschrift voor Yoga 14,4: 107.
“Transsexualiteit in Azië, Hijra’s, Kathoys en andere halfgoden.” Op ruwe planken 2, 10-11.
“Het heilige eiland Sri Lanka, vier verhalen.” Cultoura 117: 46-47.
“Koreaanse gedachten, stokoude en nieuwe geestelijke stromingen. Cultoura 119: 24.
“De zelfzucht van een Verhevene, de twijfels van Ananda.” Speling: Tijdschrift voor Bezinning, 1.
“Boeddha Vajradhara, Bodhisattva Avalokiteshvara en Tara.” In: O. de Jong & A. van der Voorden (eds), Tachtig jaar K.U. Nijmegen, Nijmegen: Nijmegen University Press, pp. 56-56.
& A. Hoboken, “De macht van Hijra’s en Kathoi.” Pink 23,4: 16-17.
2004 & I.M.K. Bocken, W. Dupré, W. (eds), The persistent challenge, religion, truth and scholarship: essays in honour of Klaus Klostermaier, Maastricht (Veröffentlichungen des Cusanus Studien Centrums 4).
“What do we look at? About the ‘true’ nature of Krishna’s lila and the Dalai Lama’s secret paradise.” In: I. Bocken, W. Dupre, P. van der Velde (eds), The persistent challenge, religion, truth and scholarship: essays in honour of Klaus Klostermaier, Maastricht, pp. 121-145.
“That magic moment the arrow strikes: meeting the ‘true’ Guru in Vaishnava life histories.” Studies in Spirituality 14: 255-283.
“De Boeddha en de vrouwen in Ashvaghosha’s Saundarananda.” Acta Comparanda 15: 95-128.
“Homosexualiteit in Hindoeïsme en Boeddhisme.” Vroom en Vrolijk 15,2: 4-7.
“In Memoriam Ria Kloppenborg.” Buddhist Studies Review 21,1: 66-67.
“Een heilige geografie, van pelgrims en voetsporen.” Cultoura 121: 31.
“Wu Tai Shan, de heilige berg, de wondere boeddha’s van Shanxi.” Cultoura 121: 31.
“In Memoriam Ria Kloppenborg (8 maart 1945- 4 oktober 2003).” Nieuwsbrief Nederlands genootschap voor Godsdienstwetenschappen, 2004(2), 5.
& P. van der Lende, “Sjamanisme: Sjamanen weer aan het werk in Mongolië en Siberië.” Cultoura 122: 6.
“Vietnam, van taal en teken… Symboliek in het dagelijks leven.” Cultoura 124: 22-23.
2005 Navayâna and Upâya: the buddhist dharma as a ‘new’ medicine.
“Eeuwig jong en tijdloos oud: twee visies op de Dalai Lama.” Acta Comparanda 16: 69-98.
“Veertien Dalai Lama’s en de vrede.” In: G. Celik, J. van Dijk & P. Valkenberg (eds), Voorlopers in de vrede, Budel, pp. 58-75.
“In mij brandt een wrede zon die de liefde vernietigt: Jayadeva’s Gitagovinda als voortgaande Shruti.” In: I. Bocken et al. (ed.), Gerechtigheid en wijsheid: opstellen voor dr. Pieter Bocken, Nijmegen, pp. 49-72.
“De Boeddha als de grote genezer, de dharma als het medicijn.”
“De zoon van de zon.” Op ruwe planken 4,3: 1-3.
“Chinese gedachten, vele goden, vele paradijzen van onsterfelijkheid…” Cultoura 127: 26-27.
2006 “De Boeddha als de grote genezer, de dharma als het medicijn.” Acta Comparanda 17: 27-48.
“The biography, ‘Navayana’ as the ‘New Vehicle’ and Upaya.” In www.psychotherapie en boeddhisme.nl.
“Navayana and Upaya: the Buddhist dharma as a ‘new medicine’.” In M.G.T. Kwee, K.J. Gergen & F. Koshikawa (eds), Horizons in Buddhist psychology, New Mexico-Tokyo, pp. 417-435.
“Geboorte in Hindoeïstisch India.” Speling: Tijdschrift voor Bezinning, 21-26.
“Pirs, Sufi’s, Baba’s, Yogins en Sadhu’s: het verzet van de levende heiligen van India.” Michsjol, I, 29-36.
2007 Nanda de mooiste, Ashvaghosha’s Saundarananda (Asoka Klassieke tekstbibliotheek 15), Rotterdam: Asoka.
Een wrede zon, Jayadeva’s Gitagovinda, Budel: Damon.
Nachtblauw: ontmoetingen met Krishna, Budel: Damon.
“Niet alle boeddhisten mediteren, niet alle hindoes zijn vredelievend: het beeld van hindoeïsme en boeddhisme in schoolboeken voor het voortgezet onderwijs in Nederland.” NTT 61,4: 291-307.
“The original dharma, the quest for the original teachings of the Buddha.” Acta Comparanda 18: 163-195.
“Hoe gekleurd is onze kijk op het Boeddhisme?” Bres: Tijdschrift voor religie, wetenschap en gnosis 242: 50-56.
“Het onbekende Boeddhisme, niet zo vreedzaam, ondogmatisch of tolerant.” VolZin 6: 18-22.
“Ratio in Azië?” Proviand: Themablad van de studentenkerk Nijmegen, april 2007, 4-5.
2008 “The Biography, ‘Navayana’ as the new vehicle and Upaya. In: T.P.S. Oei & C. So-Kum Tang (eds), Current research and practices on cognitive behavior therapy in Asia, Brisbane (Australia), pp. 119-133.
& M. Houben, “Nederlanders op de Everest, westerse boeddhisten in Thailand: zingeving in het extreme.” Acta Comparanda 19: 99-119.
“Witte olifanten in Birma.” Tao 2,2: 12-13.
“Boeddhisme.” In: M. ter Borg et al. (eds), Handboek religie in Nederland, Zoetermeer, pp. 265-282.
& T. Kits, “Houvast aan de goeroe.” Wegener/Eindhovens Dagblad/Tubantia, 02-02-2008, p. 12.
C. van Limpt, “Boeddhistische relieken: relieken op reis maken Boeddha’s leer tastbaar.” Trouw 15-10-2008.
“Bliksemflitsen en donderwolken: erotiek in Hindoeïstische en Boeddhistische kunst.” Splijtstof, 113-124.
“God en zijn grondpersoneel.” [Review of Wereldreligies, eenheid in diversiteit].
2009 Duizend spaken over tienduizend zonnewegen: de Boeddha en de vele boeddhistische levensverhalen, Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen. Rede.
Boeddhistisch India, Zoetermeer.
& A. de Wit (eds), Bronnenboek Boeddhisme, Tielt.
“Generaals en witte olifanten: voortekenen en politiek in Zuid-oost Azië.” Acta Comparanda 20: 75-99.
“Oude Boeddha’s, nieuwe tijden.” In: G. Wiegers & E. Brugmans (eds), Onverwachte impressies: hedendaagse kunst en spiritualiteit, Nijmegen (Thijmgenootschap 97), pp. 24-45.
“De dharma in de westerse praktijk: twee voorbeelden.” In: F. Jespers (ed.), Nieuwe religiositeit in Nederland: gevalstudies en beschouwingen over alternatieve religieuze activiteiten, Budel, pp. 97-128.
“Seks en erotiek in Hindoeïsme en Boeddhisme.” Blind 19, (Online).
“Een Bodhisattva met één leven? Aziatische visies op Jezus.” Tijdschrift voor Geestelijk Leven 65: 41-51.
“Karma: kortste weg terug naar de godheid of spelletjes van de goden?” Bres 257: 16-24.
“Het oog naar de zon, de adem naar de wind: gedachten rond ouderdom en dood in Hindoeïsme en Boeddhisme.” Tijdschrift Geestelijke Verzorging 12,53: 14-23.
2010 Dromen van een witte olifant, in navolging van de Boeddha, Budel: Damon.
“The Buddha’s biography, Upaya and Navayana.” In M. Kwee & K.J. Gergen (eds), New horizons in Buddhist psychology, relational Buddhism for collaborative practitioners, Chagrin Falls, Ohio, pp. 109-123.
“An ideal paradigm of countless Buddha’s: a reflection on biography in traditional Asian and modern Western Buddhism.” Studies in Spirituality 20: 341-354.
“Timeless precious jewels: a reflection on ancient, modern and timeless Buddhism.” Acta Comparanda 21: 137-156.
& A. Swhajor et al., “Aan de Ganges in Twente: onderhandelen over vormgeven van hindoe-dodenrituelen in Nederland.” Quotidian: Dutch Journal for the Study of Everyday Life 2,1: 83-102.
“Aziatische ‘kunst’?! Een optocht van opdrachtgevers en gildemeesters, rigide conservatisme en moderne toeristen.” Boekman: Tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid, 21-26.
“Tattoeages tegen kogels en meer curiosa uit het Aziatisch Boeddhisme.” Vorm en Leegte 14,2: 47-49.
& A. de Kwant, “De heiligheid van India moet je leren zien.” OHM vani 2010, 3: 6-9.
& P. Weseman, “Ook boeddhist kan heilige oorlog voeren.” Trouw 07-08-2010, pp. 30-31.
& C. van Limpt, “Boeddhisme wel degelijk dogmatisch.” Trouw 09-02-2010, pp. 26-27.
2011 Eeuwig jong en tijdloos oud: Boeddhisme in transformatie, Rotterdam: Asoka.
“Dombi of Prajna, de vrouw in de Caryagiti liederen van Middeleeuws Bengalen.” Acta Comparanda 22: 175-198.
& I. de Haes, “Media on the ritual battle field.” In: R. Grimes et al. (ed.), Ritual, media and conflict, Oxford (Oxford Ritual Studies), pp. 189-223.
“Leefwijze, religie of filosofie?: de talloze omschrijvingen van het boeddhisme.” Bres: Tijdschrift voor religie, wetenschap en gnosis 267(Mystiek en Religie): 38-48.
& P. Weeseman, “Fundamentalisme in de oosterse religies: ook een boeddhist kan een heilige oorlog voeren.” In: P. Weeseman (ed.), De fundi-factor van Nederland, Zoetermeer: Meinema, pp. 68-72.
“Disney Dharma.” Splijtstof 39,3: 62-63.
2012 & A. Bernts and J. Kregting, Evaluatie Hindoe Raad Nederland, Nijmegen: Kaski.
& A. Bernts and J. Kregting, Evaluatie Boeddhistische Unie Nederland, Nijmegen: Kaski.
“Who is a Hindu now?: two stories on embodiment in India.” Acta Comparanda 23: 127-135.
“Arme, arme Dalai Lama: onmogelijke spagaat tussen Oost en West.” VolZin 19: 12-15.
“Kale hoofden en rare gewaden?: over herkenbaarheid van het boeddhisme in het straatbeeld. Boeddhistisch Dagblad.
2013 Schemerwoorden, de Caryagiti liederen: Boeddhistische poëzie uit middeleeuws Bengalen, Nijmegen: Roelants.
De Boeddha in het tuincentrum, en andere populaire beelden van het boeddhisme, Zoetermeer: Meinema.
“‘Over my dead Buddha!’ Death and Buddhism.” In: E. Venbrux, T. Quartier, C. Venhorst & B. Mathijssen (eds), Changing European death ways, Münster: LIT VErlag  (Death Studies: Nijmegen Studies in Thanatology I), pp. 239-258.
“De woorden van de Boeddha zijn nooit klaar.” In: B. van Hoof & R. Blomme (eds), Wijsheid in bedrijf: de betekenis van wijsheidstradities voor de managementpraktijk, Assen: van Gorcum, pp. 93-106.
Tibetaans licht: de schilderkamer van Jan van Duijnhoven. https://www.youtube.com/watch?v=YCQ1_tXM628
2014 “What is spiritual in modern Western Buddhism?” In: E.H. Hense, F.P.M. Jespers & P.J.A. Nissen (eds), Presentday spiritualities, contrasts and overlap, Leiden-Boston: Brill (Studies in Theology and Religion (STAR) 18), pp. 21-41.
Tatoeage van de ziel, persoonlijke beschouwingen over Aziatische religies, Budel: Damon.
“A skillful means of keeping to the Middle Path: a Buddhist reflection on processes of change.” In: R.J. Blomme & B. van Hoof (eds), Another state of mind: perspectives from wisdom traditions on management and business, New York: Palgrave Macmillan, pp. 279-292.
Vrij Zicht op Hindoeïsme en Boeddhisme, Budel: Damon. – Docentenhandleiding.
“Boeddha, de grote onbekende.” VolZin: Opinieblad voor geloof en samenleving, 42-44.
“Tussen goden en mensen – Hijra’s, de transseksuelen van India.” Speling: Tijdschrift voor Bezinning 66,1 (Seks): 70-75.

Interviews (Radio-TV)
2011 De Japanse Ziel. In: Kruispunt. Hilversum: KRO Radio 5, March 11
Bronnenboek Boeddhisme, in gesprek met Anton de Wit en Paul van der Velde. In: De Middenweg. Hilversum: BOS Radio 5, May 7
De Medicijn Boeddha, In: De Middenweg. Hilversum: BOS Radio 5, June 19
De Mystiek van de liefde in India, In: De Lotusvijver. Hilversum: OHM Radio 5, August 21
Hindoe overlijdensberichten. In: De Lotusvijver. Hilversum: OHM Radio 5, Sept 10
De kracht van de multiculturele samenleving. In: De Lotusvijver. Hilversum: OHM Radio 5, October 1
2012 Eeuwig jong en Tijdloos oud. In: BOS. BOS Radio, Jan 21
Ik dompel mij graag onder in de hindoecultuur [internet radio-uitzending]. In: De Bestemming, Mar 03.
Modern boeddhisme. In: Tendens. Omroep Gelderland, Apr 01.
Wel of niet naar de Mandir? In: Ch@tnay TV. OHM, Apr 28.
W!j interview: ‘Over oosterse waarden’, april 30.
De geboorte van Boeddha. In: BOS. BOS Radio, May 05.
Lijden en de de dood van Boeddha. In: BOS. BOS Radio, May 26.
‘Boeddhistisch geweld’. In: BOS. BOS Mar 17
Lopen en mediteren gaan hand in hand. In: Havanna aan de Waal. TV Omroep Gelderland, Jul 17.
‘Hindoeïsme en vuur’, over de vier elementen. In: Schepper& Co. NCRV Radio, Aug 5.
Interview in documentaire Mischa Belien: ‘Ran-Zen, hoe boeddhistisch is Zen.nl? [other]